Do głównego zakresu działania Departamentu Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego należą sprawy bezpieczeństwa publicznego, zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej, obronne, akcja kurierska, współdziałanie z ochotniczą strażą pożarną oraz ze służbami, inspekcjami i strażami.
W skład Departamentu Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego wchodzą:
- stanowisko ds. planowania cywilnego
- stanowisko ds. zarządzania kryzysowego;
- stanowisko ds. obronnych;
- stanowisko ds. logistyki;
- stanowisko ds. bezpieczeństwa publicznego;
- Pełnomocnik ds.Ochrony Informacji Niejawnych
Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego jako komórka organizacyjna urzędu realizuje zadania własne gminy, zlecone z zakresu administracji rządowej oraz o charakterze ponadgminnym.
Departament realizuje również zadania w zakresie zwierzchnictwa prezydenta nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami, z wyłączeniem Powiatowego Urzędu Pracy, współpracując z:
- Policją;
- Strażą Pożarną;
- Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego w Zielonej Górze;
- Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Zielonej Górze.
Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego współpracuje ponadto ze Strażą Graniczną w zakresie poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Do głównych zadań Departamentu Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego należy:
- koordynowanie prac związanych z organizacją systemu zarządzania kryzysowego;
- ustalanie procedur reagowania kryzysowego;
- kierowanie oraz koordynowanie przygotowań i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej na terenie miasta;
- opracowywanie, aktualizacja oraz realizacja:
- planu reagowania kryzysowego,
- planu obrony cywilnej miasta;
- organizowanie szkoleń i ćwiczeń w zakresie obrony cywilnej oraz sprawowanie nadzoru nad ćwiczeniami i szkoleniami prowadzonymi przez instytucje i przedsiębiorców;
- organizowanie systemu ostrzegania i alarmowania ludności;
- organizowanie systemu łączności w sytuacjach kryzysowych;
- koordynowanie zadań obrony cywilnej realizowanych przez instytucje i przedsiębiorców;
- zapewnienie współdziałania jednostek organizacyjnych administracji samorządowej, instytucji i przedsiębiorców w zakresie zapobiegania zagrożeniom;
- sprawowanie ogólnego nadzoru nad przygotowaniem do działań jednostek organizacyjnych obrony cywilnej;
- planowanie, organizacja i przygotowywanie ewakuacji (przyjęcia) ludności;
- określanie zasad i zakresu współpracy przygranicznej w dziedzinie ochrony ludności;
- prowadzenie spraw obronnych urzędu;
- nadzorowanie i koordynowanie spraw obronnych prowadzonych przez jednostki organizacyjne urzędu oraz miejskie jednostki organizacyjne;
- realizacja zadań wynikających z ustawy o stanie klęski żywiołowej;
- współpraca ze służbami, inspekcjami i strażami;
- współpraca i obsługa administracyjno-biurowa Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego w Mieście Zielona Góra;
- współpraca z organizacjami pozarządowymi i stowarzyszeniami oraz Fundacją „Bezpieczne Miasto” w zakresie wspierania działań mających na celu podniesienie bezpieczeństwa publicznego mieszkańców miasta;
- współpraca z Wydziałem Funduszy Europejskich w zakresie pozyskiwania i realizacji projektów współfinansowanych ze środków europejskich;
- redagowanie Biuletynu Informacji Publicznej w zakresie działania wydziału.
Stanowisko ds. wojskowych i świadczeń na rzecz obrony
ul. Bohaterów Westerplatte 11, pokój 805
tel. (+48) 68 45 39 164 lub 45 39 165
fax. (+48) 68 45 39 163