ul. Artura Grottgera 7
65-001 Zielona Góra
tel.: (+48) 68 45 64 945
fax: (+48) 68 32 47 781
USC w Zielonej Górze obsługuje mieszkańców miasta i gminy Zielona Góra oraz gminy Świdnica.
Godziny obsługi interesantów w Urzędzie Stanu Cywilnego:
- w poniedziałek w godz.: 7.30 - 16.00;
- od wtorku do czwartku w godz.: 7.30 - 15.30;
- w piątek w godz.: 7.30 – 15.00.
- w sobotę w godz.: 8.00 – 12.00.
Kierownictwo
Małgorzata Janecka – Kwiatkowska
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego
tel. (+48) 68 45 64 944
Elżbieta Kaczmarek
Z-ca kierownika USC tel. (+48) 68 45 64 949
Ewelina Szczurek
Z-ca kierownika USC tel. (+48) 68 45 64 943
Magdalena Bobek
Z-ca kierownika USC tel. (+48) 68 45 64 945
STANOWISKA
stanowisko ds. rejestracji zmian w aktach stanu cywilnego, tel. (68) 45 64 949
stanowisko ds. rejestracji małżeństw cywilnych, tel. (68) 45 64 943, 949
stanowisko ds. rejestracji małżeństw wyznaniowych, tel. (68) 45 64 949
stanowisko ds. rejestracji urodzeń, tel. (68) 45 64 942
stanowisko ds. rejestracji zgonów, tel. (68) 45 64 946
stanowisko ds. organizacyjnych, tel. (68) 45 64 945
Zadania
- rejestracja urodzeń, małżeństw, zgonów prowadzona w księgach stanu cywilnego;
- prowadzenie spraw dotyczących innych zdarzeń, mających wpływ na stan cywilny osób;
- realizacja zadań związanych z postępowaniem w sprawie zmiany imion i nazwisk;
- wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie umiejscawiania, uzupełniania, prostowania, odtwarzania treści aktów stanu cywilnego;
- przechowywanie ksiąg stanu cywilnego oraz wydawanie z nich odpisów;
- organizacja uroczystości przyjmowania oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński;
- współpraca z Wydziałem Funduszy Europejskich w zakresie pozyskiwania i realizacji projektów współfinansowanych ze środków europejskich;
- redagowanie Biuletynu Informacji Publicznej w zakresie działania Urzędu Stanu Cywilnego.
PROWADZONE REJESTRY, EWIDENCJE I ARCHIWA
Rejestry będące w posiadaniu USC w Zielonej Górze:
- księgi urodzeń, małżeństw i zgonów,
- akta zbiorowe do aktów urodzeń, małżeństw i zgonów.
Z rejestrów tych wydawane są:
- odpisy zupełne i skrócone aktów stanu cywilnego,
- zaświadczenia o dokonanych w księgach stanu cywilnego wpisach lub ich braku,
- zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego.
Rejestry i zasoby archiwalne USC w Zielonej Górze.
Urząd Stanu Cywilnego w Zielonej Górze jest w chwili obecnej właściwym do sporządzania i przechowywania aktów stanu cywilnego, które dotyczą zdarzeń z zakresu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa i zgony) mających miejsce na terenie:
- miasta Zielona Góra
- gminy Zielona Góra
- gminy Świdnica.
Okres przechowywania ksiąg stanu cywilnego w archiwum USC wynosi 100 lat. Roczniki starsze przekazywane są do Archiwum Państwowego w Zielonej Górze z siedzibą w Zielonej Górze, al. Wojska Polskiego 67.
Udostępnianie danych, wydawanie zaświadczeń i odpisów z przechowywanych zbiorów.
Krąg uprawnionych do otrzymywania danych w formie odpisów i zaświadczeń na podstawie art. 83 ustawy z dnia 29 września 1986 r. - prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U Nr 36, poz. 180 z późniejszymi zmianami) został ograniczony do osoby, której stan cywilny został w akcie stwierdzony oraz jej:
- wstępnego (rodzice, dziadkowie),
- zstępnego (dzieci, wnuki),
- rodzeństwa,
- małżonka
- przedstawiciela ustawowego.
Odpisy aktów stanu cywilnego i zaświadczenia o dokonanych w księgach wpisach lub ich braku mogą być również wydane na wniosek innych osób niż wymienione powyżej, które wykażą w tym interes prawny oraz na wniosek organizacji społecznej, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi takiej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny.
Uprawnienia przysługują także sądom lub innym organom państwowym.
]]>